- Innovació
Innovar a les administracions públiques: una responsabilitat
El 21 d’abril és el Dia Mundial de la Creativitat i la Innovació. Un bon moment per reivindicar que la innovació no és només cosa del sector privat i la competitivitat: també és essencial per a les administracions públiques tot i aparentment no tenir competidors. I no només desitjable, sinó absolutament imprescindible, malgrat l’aversió a l’error. Com diu la dita popular: “sense trencar ous no es fan truites”.
Ens trobem en un entorn canviant amb moltes incerteses on la societat canvia ràpidament i les expectatives de la ciutadania evolucionen cada dia. Davant d’aquest escenari, les administracions no poden quedar-se enrere. Innovar no és un luxe, és l’única via per continuar essent útils i rellevants. És el camí per garantir serveis públics de qualitat, accessibles, eficients i pensats per a les persones.
Sovint, quan parlem d’innovació, pensem només en tecnologia. Però la innovació pública va molt més enllà: és canviar la manera de pensar, de treballar, de resoldre problemes. És posar les persones al centre, escoltar-les, entendre les seves necessitats i cocrear solucions que realment aportin valor.
Innovar implica repensar els serveis públics, qüestionar el que fem “perquè sempre s’ha fet així”, col·laborar entre administracions i experimentar amb valentia. I això no es pot fer sense una metodologia clara i una cultura que afavoreixi l’aprenentatge constant, l’error com a font de millora i el treball transversal.
A l’AOC fa anys que apostem per aquesta manera de fer. Per això hem desenvolupat una recepta pròpia per innovar els serveis públics digitals, una metodologia que combina el model del “Doble Diamant” amb els principis del “Lean Startup”. És una fórmula flexible i adaptativa que parteix d’una premissa clara: la innovació no pot ser improvisada, però tampoc pot quedar encotillada per la rigidesa burocràtica.
Aquesta recepta passa per quatre fases:
Aquest enfocament ens permet construir serveis públics digitals que siguin realment útils, escalables i sostenibles. I ho fem des del rigor, però també des de la passió per transformar l’administració i apropar-la a la ciutadania.
Aquesta visió no és només teoria. Les administracions públiques catalanes fa anys que demostren que la innovació digital és possible i real. I no només estem avançant: Catalunya lidera la transformació digital a tot l’Estat espanyol i supera la mitjana de la Unió Europea en la gran majoria d’indicadors digitals.
Un exemple clar és l’ús de serveis comuns com l’e-TRAM, l’e-NOTUM o VIA OBERTA, que faciliten tràmits, notificacions electròniques i l’intercanvi de dades entre administracions. Gràcies a aquesta aposta col·lectiva, els ajuntaments catalans són els que fan servir més intensament els serveis digitals en l’àmbit estatal, com recull l’estudi de l’AOC publicat aquest 2025.
A més, segons dades de la Comissió Europea, Catalunya supera la mitjana europea en el 87,5% dels indicadors de la Dècada Digital: serveis públics digitals, connectivitat, competències digitals i ús de tecnologies per part d’empreses i administracions.
En definitiva, innovar no és una moda ni una opció. És una responsabilitat. Perquè darrere de cada tràmit més fàcil, de cada servei digital millorat, hi ha una persona que guanya temps, que entén millor el que li ofereix l’administració i que se sent més ben atesa.
Per això, aquest 21 d’abril, celebrem la creativitat i la innovació com a motors de canvi real a les administracions públiques. I animem totes les institucions a sumar-se a aquesta transformació, perquè una administració més innovadora és una administració més humana, més propera i més preparada per encarar els reptes del nostre temps.