- Administració oberta
- Innovació
- Tramitació electrònica
L’AOC realitza un taller per a millorar l’experiència dels nadius digitals respecte els serveis públics digitals
Des de fa unes setmanes, els ens que utilitzen e-TRAM ja poden crear i gestionar els seus propis formularis de manera fàcil i autònoma. Aquesta nova funcionalitat, integrada dins el mòdul de tramitació, permet adaptar els formularis a les necessitats concretes de cada tràmit o servei. Els nous formularis es poden incorporar al catàleg ja existent, que actualment supera la seixantena de tràmits.
Què permet aquest nou mòdul?
Aquesta millora representa un pas endavant cap a una administració més àgil, flexible i adaptada a la ciutadania, i facilita el compliment de l’obligació legal d’oferir formularis específics, accessibles i actualitzats per a garantir la transparència i facilitar la tramitació electrònica.
Alguns indicadors d’ús
Des de principis del 2025:
A nivell d’activitat, destaca especialment l’Ajuntament de Girona, que fins al maig de 2025 ja ha rebut 10.319 tramitacions de formularis propis, gairebé la meitat del total. Girona és el municipi més gran que utilitza la solució e-TRAM, i ja fa temps que en lidera la innovació amb la solució. Des del 2024, ha automatitzat la gestió de les instàncies genèriques rebudes, derivant-les automàticament a les unitats de gestió corresponents mitjançant eines d’intel·ligència artificial i machine learning.
Un altre gran exemple d’ús és el de l’Ajuntament de Ripollet, que destaca per l’ús intensiu dels formularis propis amb un total de 64 formularis personalitzats. Al seu catàleg de tràmits hi trobem, per exemple, sol·licituds de beques i ajuts, participació en processos selectius, inscripcions a cursos, preinscripcions a escoles bressol o sol·licituds d’autorització per a l’ocupació temporal de l’espai públic, tots dissenyats amb el nou mòdul.
Sobre la solució, l’equip tècnic de Ripollet en destaca no només la capacitat de personalització dels formularis, sinó també les millores que aporta en accessibilitat, experiència d’usuari i automatització. En aquest darrer punt es remarcable que només tractant les dades produïdes per 24 d’aquests formularis propis porten prop de 6.000 tramitacions on les dades s’han processat cap a les seves solucions de gestió de manera automatitzada.
Finalment, cal mencionar també l’Ajuntament de Castellar del Vallès, que amb 25 tràmits propis i més de 1.500 tramitacions ha aplicat el mòdul en àmbits com les convocatòries de personal i les sol·licituds de subvencions. Un dels tràmits més destacats és el d’aportació de documentació complementària d’expedients ja iniciats, disponible per a diverses àrees municipals. D’aquest tràmit, en sobresurt l’àmbit d’Urbanisme, amb més de 260 entrades registrades.
I com puc sol·licitar el mòdul?
Per començar a utilitzar el mòdul de creació de formularis propis, cal que el vostre ens ja disposi de la solució e-TRAM, i en sol·liciti l’activació a l’AOC. Només cal que ens ho indiqueu via el formulari en línia de suport AOC del servei e-TRAM. En l’assumpte del missatge feu constar: “e-TRAM Activació del mòdul de tràmits propis”. Els serveis tècnics us activaran el mòdul i us n’informaran pel mateix canal.
Vols conèixer en detall com funciona la nova funcionalitat de creació de formularis propis del mòdul de tramitació de l’e-TRAM?
Pots accedir a tota la informació tècnica i funcional al portal de suport del mòdul: Mòdul de creació de formularis propis.
A més, si formes part d’una administració amb l’e-TRAM actiu, t’animem a inscriure’t al proper webinar formatiu, on explicarem el funcionament del mòdul i veurem exemples pràctics de com crear tràmits propis.
Només cal que omplis el formulari d’inscripció que trobaràs al Campus AOC.