- Administració oberta
La IA generativa: de l’eufòria a la realitat (també a l’Administració Pública)
En l’actual entorn de revolució digital, la intel·ligència artificial (IA) generativa ha despertat un enorme entusiasme. Tot i la promesa de revolucionar la societat, un recent article de la revista The Economist (21 maig 2025) subratlla que aquest optimisme inicial està donant pas a una certa frustració en moltes organitzacions. La implementació efectiva de la IA no és un camí sense obstacles, i són moltes les empreses que estan experimentant el que Gartner anomena la “vall de la desil·lusió”, una etapa posterior a l’eufòria on les expectatives xoquen amb la complexitat de la realitat.
Aquesta realitat és especialment pertinent per a l’Administració Pública. Malgrat el potencial transformador de la IA per millorar significativament els serveis ciutadans i optimitzar els processos interns, ens enfrontem a reptes significatius. Sovint, les nostres dades estan fragmentades i aïllades en sistemes informàtics antics, fet que dificulta enormement l’alimentació i l’entrenament efectiu dels models de IA.
A més, la captació del talent tècnic necessari per a la IA és un desafiament considerable, ja que competim amb el sector privat. I, per descomptat, el compliment rigorós de les normatives de protecció de dades i la seguretat jurídica són una prioritat innegociable que no sempre sabem com aplicar en solucions innovadores molt complexes i que contenen incerteses. Tanmateix, la protecció de la marca institucional i la minimització del risc d’errors per biaixos o que s’exposin dades sensibles són preocupacions constants.
Des de l’AOC, som plenament conscients que la implementació de la IA en el sector públic requereix una visió clara de la generació de valor públic i un procés gradual, però sostingut, d’experimentació i aprenentatge. La prioritat actual no és aplicar el darrer model de IA més potent –que canvia setmanalment–, sinó centrar-nos en trobar maneres més útils i pragmàtiques de fer servir aquesta tecnologia en el nostre dia a dia.
Això implica millorar dràsticament la gestió i qualitat de les nostres dades, capacitar contínuament els nostres equips en noves habilitats digitals i establir marcs ètics i legals robustos que ens proporcionin seguretat i confiança.
A l’AOC estem començant a construir una infraestructura pública compartida per oferir solucions d’IA com a Servei. El nostre objectiu és capacitar totes les administracions de Catalunya, especialment les entitats locals amb recursos limitats, perquè puguin aprofitar plenament aquesta oportunitat.
Per exemple, hem implementat un xatbot impulsat per IA Generativa que ajuda 200.000 ciutadans a l’any a obtenir una identitat digital, presentar formularis electrònics, accedir a notificacions electròniques i reclamar factures electròniques.