Des de l’AOC s’ha impulsat una prova pilot amb diversos ajuntaments del Bages per facilitar la sol·licitud dels serveis de Via Oberta mitjançant procediments estandarditzats.
Tot aquest procés té un objectiu molt clar: evitar que la ciutadania hagi d’aportar documents físics quan l’Administració ja pot obtenir aquesta informació directament d’altres administracions. Això redueix la càrrega burocràtica a les persones i es facilita l’accés als serveis públics.
En concret, l’Ajuntament de Fonollosa s’ha sumat a aquesta iniciativa començant a treballar en el procediment de prestacions econòmiques d’urgència social, ja que és un procediment molt necessari en l’àmbit municipal i té certa complexitat, ja que requereix la consulta de múltiples dades.
Aquesta iniciativa és un pas més per a la promoció d’un ús més eficient i eficaç dels serveis d’interoperabilitat. Amb el suport tècnic dels referents comarcals del servei, la unitat de Serveis de Suport TIC a les administracions locals del Consell Comarcal del Bages, els ajuntaments participants han pogut triar i posar en marxa els procediments que millor s’ajusten a la seva realitat administrativa.
Els models resultants dels pilots s’estan aplicant amb èxit i de forma immediata a tres municipis del Bages que també s’hi han unit: Castellgalí, Rajadell i Sant Salvador de Guardiola. L’objectiu que s’ha proposat el Consell Comarcal és que aquest 2025 l’ús dels procediments estandarditzats objecte del pilotatge es faci extensiu a la resta de municipis de la comarca.
Suport documental pràctic per agilitzar les sol·licituds
El punt de partida del pilot ha estat un document elaborat per l’equip de Via Oberta que descriu amb claredat com omplir correctament els formularis de sol·licitud.
Aquest recurs ha estat clau per ajudar els ens a indicar quines dades demanar, d’acord amb quina normativa i el seu corresponent article i quin és el fonament jurídic que legitima la consulta, evitant així requeriments per part dels emissors de dades i reforçant la seguretat jurídica i el bon ús del servei.
El cas de Fonollosa: un exemple inspirador
Fonollosa, un municipi petit de 1.600 habitants, ha tingut un paper actiu en la validació de la normativa elaborada per l’equip de Via Oberta. Un cop tramesa la sol·licitud als diferents cedents de dades, les observacions rebudes, juntament amb les aportacions de l’equip de treball, han permès millorar el document de referència i fer-lo més clar i útil per a altres ajuntaments.
Mitjançant el formulari de Via Oberta, l’Ajuntament ha pogut sol·licitar l’autorització per consultar dades personals de la ciutadania per al procediment esmentat, com ara:
- la identitat
- la vida laboral
- el grau de dependència
- la residència legal en el cas d’estrangers no documentats
La singularitat de cada una d’aquestes dades, que provenen de diferents administracions, demostra tant la complexitat com la potència del procediment estandarditzat.
Un model que posa les persones al centre
Aquest model de treball no només facilitarà la feina del personal tècnic, sinó que també permetrà una gestió dels serveis d’interoperabilitat més rigorosa, àgil i transparent. L’objectiu final és clar: millorar la vida de les persones simplificant els processos administratius i garantint-ne un bon funcionament.
Cap a un model més eficient i escalable
L’experiència de Fonollosa confirma que definir clarament els procediments i disposar del suport normatiu i pràctic adequat millora la gestió, redueix els requeriments i agilitza l’alta als serveis de Via Oberta. Es tracta d’un model escalable que pot servir com a referent per a altres municipis que vulguin avançar cap a una administració més equitativa i orientada a les persones.
A més, reforça la importància d’un enfocament col·laboratiu entre administracions, equips tècnics i l’equip de Via Oberta de l’AOC.
Si voleu saber més sobre els procediments estandarditzats del servei de Via Oberta consulteu l’espai de models, guies i bones pràctiques del nostre web.