- Administració oberta
El nombre de persones que fan ús dels serveis digitals es quadruplica des de la pandèmia
El nombre de persones que fan ús dels serveis digitals ha passat de poc més de 750.000 persones (el 2019) a més de 3 milions d’usuaris el 2024, i per això el nombre de persones que fan ús dels serveis públics digitals s’ha multiplicat per quatre en poc més de 5 anys.
Això implica que, al llarg del 2024, el 50% dels catalans i catalanes majors de 16 anys han accedit per mitjans digitals a un tràmit, una notificació, una carpeta ciutadana o o a qualsevol altre servei públic digital que fa servir el node d’identificació digital de Catalunya, Vàlid. (Aquestes dades no inclouen els accessos digitals a La Meva Salut, ni tampoc als webs dels serveis de l’Administració General de l’Estat , com p. ex. l’Agència Tributària, la Seguretat Social, la DGT, etc.
Tal com pot veure’s al gràfic, la ciutadania ha experimentat una gran evolució en l’ús dels serveis digitals en els darrers anys, i això que, com bé sabem, no tota la ciutadania té necessitat de realitzar tràmits cada any amb les administracions públiques.
La motivació que hi ha darrere d’aquest creixement impressionant del nombre de persones que fan ús dels serveis digitals són:
Aquesta evolució a l’alça enllaça amb l’increment de les transaccions digitals diàries amb els nostres serveis, que s’han incrementat un 28% respecte de l’any anterior, i han duplicat el seu volum en 3 anys i que han estat de dos milions al llarg del 2024.
Aquesta xifra d’usuaris únics no fa sinó enfortir la línia d’increment continuat de l’ús dels serveis de l’AOC des de l’any 2020 i que podeu consultar a Balanç dels Serveis AOC 2024.
Aquesta tendència a l’alça en el nombre d’usuaris i usos ha permès ampliar any rere any l’estalvi que suposa la tasca de l’AOC per a administracions, ciutadania i empreses d’arreu de Catalunya, permetent, aquest 2024, estalviar a la societat més 614 milions d’euros (30 euros per euro invertit)
Aquestes xifres indiquen el nombre de persones que formalment han dut a terme actuacions digitals, però cal tenir present que les dades per si soles no ens faciliten informació qualitativa sobre quantes necessiten suport. Segons un recent informe de la Fundació Ferrer i Guàrdia, “La Bretxa digital i l’administració digital en Espanya 2023”, el 20% de la població necessita ajuda sempre o quasi sempre per a realitzar tràmits amb l’Administració: