- Administració oberta
- Innovació
La visió de l’AOC de solucions comunes d’IA per al món local, a les jornades GrausTIC
Sabies que l’any 2024, el 13% de les empreses de la Unió Europea (UE) van utilitzar tecnologies d’intel·ligència artificial? O que el 72% de les persones usuàries d’Internet van utilitzar serveis de banca en línia, en comparació amb el 56% el 2014? Sabies que el 24% de les empreses de la UE van fer vendes electròniques el 2024?
Totes aquestes són dades extretes de l’edició 2025 de la publicació interactiva d’Eurostat “Digitalització a Europa”, una publicació que proporciona estadístiques fàcils d’entendre sobre les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i la manera com les persones i les empreses utilitzen les tecnologies digitals, entre elles l’administració electrònica. Quines són les competències digitals de la ciutadania i professionals europeus; com adopten les empreses les tecnologies digitals; i com utilitzen les persones els serveis públics i altres serveis en línia són algunes de les dades que proporciona aquesta guia.
La informació es presenta dividida en tres seccions:
Govern electrònic
La publicació assenyala que avui dia les persones confien cada cop més en Internet també per a molts tràmits administratius. Les solucions de govern electrònic poden oferir una àmplia gamma de beneficis tant per als governs com per als ciutadans, inclosa una major eficiència i serveis. Un dels avantatges, per exemple, és que permet a la ciutadania obtenir informació de les autoritats públiques en qualsevol moment.
D’acord amb els objectius de la Dècada Digital de la UE, tots els serveis públics clau per a les empreses i la ciutadania han d’estar completament en línia el 2030.
L’any 2024, el 70% de les persones de 16 a 74 anys de la UE van declarar haver utilitzat un lloc web o una aplicació d’una autoritat pública en els 12 mesos anteriors. Tot i això, aquest valor va variar molt quan es va analitzar cadascun dels països de la UE: més del 90% de les persones havien utilitzat l’administració electrònica en els últims 12 mesos a Dinamarca (99%), els Països Baixos (96%), Finlàndia i Suècia (tots dos amb un 95%). Mentrestant, el mateix va passar amb només el 32% de les persones a Bulgària i el 25% de les persones a Romania. A Espanya, el percentatge se situa al 79,7% de les persones, nou punts per sobre de la mitjana de la UE.
En analitzar amb més detall les diferents activitats de govern electrònic, es revela que l’any 2024, les persones van declarar haver utilitzat els serveis de govern electrònic en els 12 mesos anteriors amb més freqüència per obtenir informació sobre serveis, beneficis, lleis, horaris d’obertura o similars (44%). El va seguir l’accés a informació personal (40%) i la descàrrega o impressió de formularis oficials (38%).