- Administració oberta
- Innovació
La visió de l’AOC de solucions comunes d’IA per al món local, a les jornades GrausTIC
El cap del Servei d’Innovació de l’AOC David Pastor ha participat en la 23a edició de l’nternational Conference on Business Process Management (BPM Congress) celebrat a Sevilla, una jornada centrada en la transformació digital del sector públic mitjançant tecnologies com la mineria de processos, la intel·ligència artificial i la RPA.
En la seva intervenció, titulada “De semanas a horas: automatizar para no quedarse a oscuras”, Pastor va exposar el projecte d’automatització dels informes de pobresa energètica, una iniciativa per evitar els talls de subministrament elèctric a les famílies vulnerables mitjançant l’automatització i estandardització del procés de gestió.
Aquest projecte dona resposta a un repte social i administratiu de gran magnitud: més del 9% de la població té dificultats per pagar a temps les factures, i més de 800 ajuntaments han de revisar els llistats d’impagats que envien les companyies subministradores i emetre un informe que acrediti la situació de vulnerabilitat en un termini inferior a 15 dies, per evitar el tall de subministrament. El procés tradicional, lent i manual, es calcula que provocava fins a 161.000 talls anuals.
La solució presentada consisteix en una plataforma en el núvol, estàndard i escalable, que redueix el temps de gestió de setmanes a només hores. Permet:
El projecte ha superat barreres habituals com el consentiment en paper, la manca d’estandardització de dades i la gestió del canvi, tot garantint la protecció de dades i la traçabilitat de les decisions automatitzades.
Els resultats del pilot són prometedors: 17 ajuntaments implicats, més de 12.000 casos analitzats l’any 2025 i fins a 30 consultes automatitzades per informe, amb un temps mitjà de gestió de 4 hores per lot.
La Llei 24/2015 estableix una protecció clara davant dels talls de subministrament: cap família pot veure’s privada de llum, aigua o gas si els serveis socials acrediten la seva situació de vulnerabilitat. El marc legal és clar, però el procés per generar els informes era lent, manual i desigual segons cada ajuntament.
La solució impulsada per l’AOC ha transformat aquest procés en un circuit digital, automatitzat, desatès i estandarditzat per a tots els municipis. Aquest projecte és un exemple de com la innovació digital pot millorar els serveis públics, reduir la càrrega administrativa i garantir els drets de la ciutadania.