Dins del marc del servei d’assistència per a la digitalització dels procediments administratius de les entitats locals, la Diputació de Tarragona està promovent activament l’ús de la interoperabilitat en els processos de selecció de personal per tal d’obtenir les dades que estan en poder d’altres administracions.
Malgrat que la llei garanteix el dret de la ciutadania a no aportar dades que ja estan en poder de l’Administració, sovint es demana a la ciutadania que presentin documents per acreditar dades que els ajuntaments poden consultar a través de la plataforma Via Oberta, com ara les titulacions acadèmiques o la vida laboral.
La Diputació de Tarragona ha identificat quines dades de les que es demanen als participants en els processos selectius estan disponibles a la plataforma Via Oberta i presta a les entitats locals suport per sol·licitar accés a les consultes i formació per realitzar-les durant la tramitació del procediment.
Aquest servei està documentat a l’Observatori dels DigiCanvis com a bona pràctica de les administracions locals.
Com funciona?
L’Àrea de Concertació i Assistència Municipal de la Diputació de Tarragona ha dut a terme un projecte pilot amb la participació de 50 entitats locals per digitalitzar els seus processos selectius d’estabilització de personal.
De forma resumida, el servei consisteix en:
- Dissenyar i implantar el procediment estàndard que totes les entitats han de seguir per tramitar els processos de selecció de personal en la plataforma de gestió d’expedients.
- Crear models de tots els documents associats al procediment, com ara les bases de la convocatòria, les sol·licituds, els informes o les resolucions, que cada entitat pot adaptar-los a les seves particularitats.
- Identificar quines dades i documents estan disponibles al servei Via Oberta i que no cal demanar als participants en el procés selectiu, com ara dades d’identitat, titulacions, dades de residència legal, entre d’altres.
- Donar suport a l’ens per demanar la consulta dels serveis de Via Oberta a través d’EACAT, amb els textos que s’han d’incloure en els formularis de sol·licitud, com ara la finalitat de la consulta o la base jurídica.
- Implantar la realització de les consultes a la plataforma de gestió d’expedients.
Quins són els beneficis?
- Millora de l’eficiència. D’una banda, es simplifica els processos de l’ajuntament mitjançant l’homogeneïtzació de la documentació requerida. D’altra banda, permet l’obtenció de les dades i documents en format electrònic, eliminant la necessitat de recopilar-los manualment i evitant possibles errors.
- Estalvi de costos. La interoperabilitat redueix l’ús del paper i evita ineficiències i duplicacions en la gestió de la informació requerida en els procediments.
- Garantia del compliment normatiu. Facilita als ens locals el compliment de la seva obligació de no demanar a la ciutadania documents d’altres administracions.
El servei està disponible des de novembre de 2023. Com a resultat del projecte, 23 ajuntaments de la província de Tarragona han posat en funcionament les consultes de Via Oberta per a la finalitat de processos selectius i ha comportat, per primera vegada, la implantació de serveis d’interoperabilitat a 15 ajuntaments.
Podeu conèixer els aspectes claus a tenir en compte per implantar aquesta bona pràctica en els vostres processos de selecció de personal a la fitxa Ús de la interoperabilitat en els processos selectius d’estabilització.
Observatori dels DigiCanvis
Nou espai per difondre i promoure projectes de transformació digital
Recopila iniciatives innovadores i bones pràctiques (DigiCanvis) que s’han implantat amb èxit a ajuntaments de Catalunya i que són una font d’inspiració per a la resta d’ens.
Si heu implantat un projecte de transformació digital amb èxit o teniu una experiència pilot, compartiu-la!