- Administració oberta
- Innovació
Avaluació mensual del xatbot amb IA generativa: 91% de respostes correctes
Segons un estudi elaborat per l’Observatori Nacional de Tecnologia i Societat (ONTSI), un 78% dels treballadors consideren que la seva empresa els hauria de proporcionar les eines i la formació necessària per treballar eficaçment amb les tecnologies digitals més recents, incloent-hi la IA, per afrontar els reptes de l’entorn professional actual.
L’informe “Indicadors d’ús d’intel·ligència artificial a Espanya 2024” (Edició 2025 – Dades 2024) actualitza les xifres d’ús de tecnologies d’intel·ligència artificial (IA) a les empreses espanyoles i en aquesta nova edició, a més, amplia el seu abast incloent una anàlisi de l’ús de la IA per part de la ciutadania.
Aquesta demanda per part dels treballadors va acompanyada d’una percepció cada cop més positiva sobre l’impacte d’aquestes tecnologies. El 73% de la població considera que la IA i les últimes tecnologies digitals tindran un impacte positiu a l’àmbit laboral i més de la meitat de la població, un 56%, té una opinió positiva sobre l’ús de robots i IA.
A més, quatre de cada deu persones estan “bastant” d’acord que l’ús de la IA contribuirà a fer la vida més senzilla.
Ús creixent en l’àmbit empresarial
En l’àmbit del teixit empresarial, l’informe mostra que gairebé la meitat, un 44%, de les empreses amb més de 249 empleats a Espanya va fer servir tecnologies IA el 2024, fet que suposa 11 punts percentuals més que tres anys abans.
Per la seva banda, l’11,4% de les empreses espanyoles de 10 o més empleats va utilitzar tecnologies d’IA l’any passat, cosa que representa un augment d’1,8 punts percentuals respecte a l’any anterior i de més de 3 punts respecte a les dades del 2021, i poc més d’un punt de la mitjana dels països de l’OCDE (12,7%).
Les tecnologies d’IA més emprades per les empreses de 10 o més persones inclouen aquelles que fan anàlisis de llenguatge escrit, (44,7%) i les que automatitzen fluxos de treball o ajuden en la presa de decisions (39%). Aquelles que generen llenguatge escrit o parlat són les que més han crescut el darrer any (11,9 punts percentuals més), seguides per les que realitzen anàlisis de llenguatge escrit (11,7 punts percentuals més). A més, l’informe destaca que el 28,7% de les empreses utilitzen la IA per al màrqueting o les vendes, així com en els processos d’administració o gestió empresarial, i es converteixen en els àmbits d’aplicació més habituals.
Per sectors, les empreses de l’àmbit de la informació i les comunicacions registren un ús més gran d’IA (46,6%), seguides pel sector TIC, amb un 45% i aquelles d’activitats científiques i tècniques, amb un 26,1%. A més, gairebé la meitat de les empreses accedeix a les tecnologies d’IA mitjançant l’adquisició de paquets comercials llestos per utilitzar-los (un 45,8%).
Anàlisi de l’ús de la IA entre la ciutadania
Pel que fa a l’ús d’IA per la ciutadania, l’informe revela que el 42,1% de la població adulta d’Espanya ha utilitzat alguna vegada la IA el 2023 (última actualització disponible), principalment per a la redacció de textos i traduccions (un 24,1% i un 21%, respectivament).
Així mateix, més de la meitat de la població espanyola creu que la IA tindrà un impacte positiu en les feines de la llar (54,5%), l’educació i l’aprenentatge continu (53,2%) i gairebé en la mateixa mesura, en el transport (47,9%) i l’entreteniment i l’art (44,8%).
Pel que fa a la IA generativa, més de la meitat de la població adulta a Espanya l’ha fet servir el 2024, principalment per a un ús personal i per rebre consells.