- Contractació electrònica
- Innovació
- Notificació electrònica
- Seu i Tauler electrònic
- Tramitació electrònica
Tall de servei 5 – 8 abril: accions previstes en relació amb els serveis afectats per còmput de terminis
L’actual versió de l’e-TAULER es va posar en funcionament fa més de 10 anys, i a desembre de 2023 es supera de llarg els 1.000 ens usuaris (concretament 1.060), i estem ben prop d’assolir els 500.000 anuncis publicats.
Durant tots aquests anys l’e-TAULER ha sigut un servei que ha anat evolucionant més en l’àmbit del personal de l’administració pública (gestió interna), dotant-se la solució de diferents millores com ara la possibilitat d’enviar anuncis a altres administracions i rebre’n al propi e-TAULER o la integració del servei amb gestors d’expedients. Però a finals de 2023 és el moment d’avançar en millores del servei vers la ciutadania, fent un salt important en aspectes de disseny, usabilitat i accessibilitat, però també afegint noves funcionalitats altament demandades com la consulta pública de l’històric d’edictes, un nou element que reforça els principis de transparència i retiment de comptes.
La nova versió ofereix una millor lectura i claredat dels elements, especialment en mòbil, i en general una imatge més actual i alineada amb el nou sistema de disseny que s’anirà aplicant als serveis AOC destinats a ciutadania. També es dona més protagonisme a la cerca i se superen les limitacions d’espai que tenien els anuncis destacats (en cas d’activar-los).
Figura 1: portal d’accés a un e-TAULER a partir d’un nou disseny més actual, accessible i àgil
Figura 2: nou entorn de detall dels anuncis amb informació més clara i aprofitament de tota l’amplada de la pantalla
En aquesta nova versió del portal de ciutadania s’ha fet un esforç per a millorar encara més en l’àmbit d’accessibilitat i donar compliment amb el Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic.
A efectes de potenciar una millora de la transparència i el retiment de comptes, a la nova a versió del servei tot anunci o edicte que s’hagi publicat a l’e-TAULER es veurà publicat a l’històric sempre que es doni una d’aquestes 2 circumstàncies:
Figura 3: nou entorn de e-TAULER (part ciutadana) amb la consulta d’anuncis i edictes històrics
Val a dir que la publicació dels anuncis i edictes en un històric es basa en l’esperit de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i la Llei estatal 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i també la Llei 10/2001, de 13 de juliol, d’arxius i gestió de documents.
Des del punt de vista de les taules d’avaluació documental, els treballs s’han basat en els criteris de la TAAD 30, que fa referència a la publicació oficial dels edictes i anuncis de la Generalitat de Catalunya i d’altres entitats o persones, quan correspongui d’acord amb l’ordenament jurídic.
Relatiu al termini d’exposició de la informació, la TAAD 30 concreta que ha de ser de 6 anys fins a la seva eliminació. Ara bé, el còmput de temps cal iniciar-lo en la data de remissió a la Sindicatura de Comptes o òrgans de control extern, i tenint en compte que aquesta data és molt posterior a la creació de l’anunci, s’ha consensuat que tot edicte tindrà un període efectiu màxim de publicitat a l’apartat històric de 8 anys (per a donar marge de temps suficient de publicitat activa, que permeti incloure per defecte el termini de 6 anys).
I què hauré de fer si no vull que un anunci o edicte aparegui a l’espai “Històric” (destinat a fer publicitat de tots els anuncis i edictes històrics) ?
En qualsevol moment (sigui en el moment de publicació, estigui ja publicat, o fins i tot retirat i ja consti a l’històric), l’ens disposarà de mecanismes per a decidir si un anunci o edicte cal que no aparegui a l’històric un cop retirat.
La gestió de la visibilitat d’un edicte a l’històric es pot fer des de les dues modalitats disponibles pel servei. Pantalles “marca blanca” de EACAT o via integració (WS), tal com es mostra a continuació:
Només cal marcar l’opció “conté dades personals” en la gestió de l’anunci i ja no apareixerà a l’històric. Per fer-ho només cal indicar-ho a la pantalla de gestió de la solució tal com es mostra a continuació:
Figura 4: Imatge de la pantalla EACAT que permet seleccionar que un anunci / edicte conté dades personals
El model d’integració incorpora la possibilitat d’informar que un anunci o edicte no es mostri per defecte a l’històric. Per a fer-ho la missatgeria permet informar amb caràcter opcional si l’anunci o edicte “conteDadesPersonals” . En el cas que s’indiqui que en conté, l’edicte o anunci ja no hi apareixerà.
Per a més detall sobre el model d’integració podeu consultar específicament l’apartat 3.2 de la documentació publicada al GITHUB amb informació d’integració de e-TAULER, on trobareu les novetats opcionals a parametritzar, associades a la no publicació d’edictes o anuncis a l’històric.
Així doncs, sigui amb opció via pantalles EACAT o en el cas d’ens integrat via el WS, informant que l’anunci o edicte conté dades personals, aquest deixarà d’aparèixer a l’apartat d’històric un cop retirat.
Des de finals de novembre ja s’han començat els primers desplegaments del nou entorn (pilotatge), i de fet diferents ens el tenen ja visible plenament funcional. Podeu consultar per exemple el tauler d’edictes del Consell Comarcal del Pla d’Urgell, el tauler d’edictes del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, o el mateix tauler d’edictes del Consorci AOC.
Serà durant el primer trimestre de 2024 quan iniciarem els treballs de comunicació dels canvis del servei (via posts informatius, comunicacions via EACAT…), i iniciarem el desplegament al territori, amb la previsió de finalitzar-lo el segon trimestre de 2024. Per a qualsevol dubte amb el funcionament del servei, o posada en marxa de la nova versió, podeu contactar amb nosaltres mitjançant el portal de suport del servei e-TAULER.