- Formació AOC
- Innovació
Més de 750 persones formades en el servei de canal d’alertes
L’Ajuntament d’Aitona ofereix un servei pioner en l’atenció social basat en rellotges de teleassistència avançada, amb la finalitat d’ajudar les persones grans, amb discapacitat o dependència perquè puguin viure al seu domicili amb seguretat i reduint el risc d’aïllament.
El rellotge de teleassistència avançada permet a les persones usuàries poder alertar algun familiar i parlar-hi, en cas de trobar-se malament o si tenen alguna incidència. El dispositiu també és capaç de detectar una situació de risc, com una possible caiguda o una alteració en el pols, gràcies a un sistema de sensors que fan el seguiment de l’activitat i l’estat de salut de la persona. Davant una alarma, el sistema activa automàticament un protocol de trucada als familiars o als serveis socials municipals.
El servei és una aposta per l’atenció preventiva i fomenta un model assistencial proactiu i de col·laboració familiar, mentre que el model de teleassistència tradicional, amb el penjoll del botó vermell, funciona de manera únicament reactiva.
Aquesta solució està documentada a l’Observatori dels DigiCanvis com a iniciativa innovadora de l’administració local.
El sistema consta del rellotge de teleassistència amb mans lliures, una sèrie de sensors que s’instal·len a la llar i una aplicació per al mòbil. El rellotge funciona de forma autònoma amb la seva pròpia targeta de veu i dades.
El dispositiu és capaç de detectar caigudes, inactivitat inusual, pols anòmal, desorientació per gent amb deteriorament cognitiu o Alzheimer, entre altres anomalies. En cas de situació de risc, s’activa un protocol de trucada per localitzar al primer familiar disponible en menys de 24 segons de mitjana, i permet que parlin amb la persona a través del rellotge amb mans lliures. Mitjançant GPS i wifi també permet saber la ubicació de la persona, amb avís d’arribada a llocs habituals i trucada telefònica automàtica si es perd.
L’Ajuntament d’Aitona ha iniciat el servei amb un total de 40 rellotges de teleassistència per a veïns i veïnes més grans de 70 anys i que viuen sols o en parella però sense fills. L’adopció del servei ha estat excel·lent i l’ajuntament aposta per oferir properament un servei universal per a les persones majors de 65 anys.
Podeu conèixer els aspectes claus a tenir en compte per replicar aquesta iniciativa a la fitxa Servei de rellotges de teleassistència avançada.
Recopila iniciatives innovadores i bones pràctiques (DigiCanvis) que s’han implantat amb èxit a ajuntaments de Catalunya i que són una font d’inspiració per a la resta d’ens.
Si heu implantat un projecte de transformació digital amb èxit o teniu una experiència pilot, compartiu-la!