Guia publicació tràmits FUE

Recomanacions per a la publicació de tràmits associats a la tramitació
d’activitats empresarials

GUIA

La present guia ofereix recomanacions pràctiques per a la publicació correcta dels tràmits associats a activitats empresarials a través de la Finestreta Única Empresarial Local (FUE Local). L’objectiu principal és assegurar el compliment normatiu, evitar males pràctiques com la duplicitat de tràmits o la manca d’integració dels tràmits associats a la FUE amb el portal de tràmits de l’ens, i millorar l’accessibilitat i la transparència dels tràmits associats a la FUE.

En aquest context, la FUE Local és el punt de referència únic per empreses, emprenedors i intermediaris en les seves relacions amb les administracions públiques. Es tracta d’un espai virtual que permet gestionar totes les gestions necessàries per desenvolupar una activitat econòmica, amb independència del territori o de l’administració responsable.

Impulsada per l’AOC i regulada per la Llei 18/2020 de Facilitació de l’Activitat Econòmica, la FUE Local garanteix el compliment dels requisits normatius i tècnics, així com la interoperabilitat amb els sistemes de la Generalitat, com Canal Empresa i la Cerca Guiada de Tràmits.

Aquesta guia permet:

  • Entendre les modalitats d’accés al servei FUE Local.
  • Identificar i corregir males pràctiques habituals.
  • Vincular correctament els tràmits a la seu electrònica del teu ens.
  • Millorar l’experiència de tramitació per part de les empreses

1. Modalitats d’accés al servei FUE Local

Els ens locals poden accedir al servei FUE Local a través de dues vies, segons les seves necessitats i recursos tecnològics. Ambdues opcions permeten publicar tràmits empresarials de manera interoperable amb la Generalitat, però tenen requisits i responsabilitats diferents.

A) Accés mitjançant la solució de tramitació Etram

La solució, proporcionada per l’AOC, incorpora tot el catàleg de tràmits de la FUE Local i es troba plenament integrada amb Canal Empresa. Això garanteix una actualització automàtica dels tràmits i facilita les adaptacions futures, assegurant-ne la vigència i el correcte funcionament.

Exemple de portal de tràmits Etram amb tràmits FUE actius

L’ús d’aquesta solució presenta diversos beneficis per als ens locals. En primer lloc, garanteix el compliment dels requisits tècnics necessaris per esdevenir FUE. A més, evita la necessitat de desenvolupar solucions pròpies, fet que redueix costos i complexitat tecnològica. Finalment, el manteniment i el suport tècnic són assumits directament per l’AOC, la qual cosa aporta seguretat i continuïtat al servei.

B) Accés mitjançant solució de tramitació pròpia

Aquesta opció ofereix als ens locals la possibilitat d’utilitzar la seva pròpia plataforma de tramitació, sempre que aquesta compleixi els requisits d’interoperabilitat establerts. En aquest model, el catàleg de tràmits de l’ens es connecta amb l’AOC per tal que pugui ser traslladat i publicat a Canal Empresa. Per fer-ho, cal desenvolupar prèviament els tràmits desitjats dins de la solució pròpia, seguint l’estàndard que es troba publicat al web del servei FUE Local i fer arribar a l’AOC l’XML estàtic amb la informació dels tràmits.

Des de l’AOC es traslladarà a Canal Empresa, però l’organisme és responsable de garantir que la informació es mantingui sempre actualitzada i operativa.

2. Casos freqüents i recomanacions de millora

Durant la implantació del servei FUE Local, poden aparèixer situacions que afectin la integració òptima dels tràmits amb els sistemes de la Generalitat. A continuació es presenten escenaris habituals i accions recomanades per millorar la publicació dels tràmits FUE Local i facilitar l’experiència de tramitació als interessats.

A) Escenari 1: l’ens no és usuari de la FUE Local

L’ens utilitza una solució de tramitació proporcionada per un proveïdor privat que inclou tràmits FUE, però que no estan integrats amb Canal Empresa. Tot i estar publicats a la seu electrònica, aquests tràmits no són interoperables i, per tant, no apareixen a la Cerca Guiada de Tràmits, fet que pot limitar-ne l’accessibilitat i la visibilitat.

Solucions

  • Opció 1: sol·licitar l’alta al servei FUE Local mitjançant Etram, que garanteix l’actualització contínua dels tràmits i el compliment dels requisits normatius. Aquesta solució ja està integrada amb Canal Empresa i es pot activar a través del tràmit “Sol·licitud d’alta i modificació dels serveis de l’AOC” disponible a EACAT. Un cop activat, es recomana desactivar els tràmits del proveïdor privat a la seu electrònica i enllaçar-hi els tràmits d’Etram per garantir-ne l’accessibilitat i la coherència.
Formulari de sol·licitud d’alta o modificació de serveis AOC
  • Opció 2: integrar el catàleg propi amb Canal Empresa mitjançant un fitxer XML estàtic. Per fer-ho,has de contactar amb el proveïdor i demanar que utilitzi el model simplificat d’integració basat en la publicació d’un fitxer XML estàtic. Aquesta integració permetrà traslladar els tràmits a Canal Empresa a través de l’AOC. Consulta aquí els requisits tècnics.
Modalitats d’accés al servei FUE Local indicades al formulari de sol·licitud d’alta

B) Escenari 2: duplicitat de solucions

L’ens disposa de tràmits FUE publicats a la seu electrònica a través d’un proveïdor privat, però aquests no compleixen els requisits d’interoperabilitat amb Canal Empresa. Al mateix temps, també té actius els tràmits de FUE Local mitjançant Etram, que sí estan integrats. Aquesta coexistència pot generar confusió entre les persones usuàries, ja que poden trobar catàlegs de tràmits diferents segons el canal d’accés.

Solucions

  • Opció 1: consolidar l’ús del catàleg de tràmits de FUE Local a través d’Etram, ja que compleix amb els requisits normatius i tècnics d’interoperabilitat i garanteix l’adaptació a futurs tràmits. En aquest cas, no cal gestionar cap alta addicional, ja que els tràmits ja estan actius i integrats amb Canal Empresa. Es proposa eliminar els tràmits del proveïdor privat de la seu electrònica i enllaçar-hi els tràmits d’Etram, assegurant així que siguin accessibles tant des de la Cerca Guiada de Tràmits com des de l’espai de tramitació electrònica de l’ens.
Exemple d’enllaç als tràmits FUE en una seu electrònica d’un proveïdor privat
  • Opció 2: continuar utilitzant els tràmits FUE del catàleg proporcionat pel proveïdor privat. Cal eliminar la duplicitat integrant aquests tràmits amb Canal Empresa. Per fer-ho, l’ens ha de contactar amb el proveïdor i sol·licitar la integració mitjançant el model simplificat basat en un fitxer XML estàtic. Un cop completada la integració, es recomana sol·licitar la baixa del servei Etram per mantenir una única via de tramitació interoperable. Consulta aquí els requisits tècnics.

3. Altres revisions a tenir en compte

Si utilitzes una seu electrònica diferent a la que oferim des de l’AOC, per garantir una publicació correcta i accessible dels tràmits FUE a la seu electrònica pròpia, es recomana revisar els següents aspectes:

  • Ubicació dels tràmits: assegura’t que els tràmits FUE estiguin publicats dins l’entorn de la seu electrònica de l’ens, per garantir la seguretat, la veracitat i la integritat dels continguts.
Exemple de tràmits FUE ben enllaçats a la seu electrònica d’un proveïdor privat.
  • Funcionament dels enllaços: comprova que els enllaços als tràmits funcionin correctament i condueixin a la informació actualitzada.
Exemple d’enllaç trencat. Situació a evitar.
Exemple de l’ítem Finestreta Única Empresarial (FUE) publicat per defecte al portal de transparència AOC

4. Assessorament i acompanyament

Per a qualsevol consulta relacionada amb la implantació d’aquestes recomanacions, els ens locals podeu contactar amb la Unitat de Dinamització i Assessorament al Territori de l’AOC a través del correu dinamitzacio@aoc.cat, o bé amb el vostre referent comarcal del Consell Comarcal, que us pot oferir assessorament i orientació directa.