Recomanacions per corregir les duplicitats de seus electròniques en webs municipals
GUIAContinguts
La presència de diverses seus electròniques en els webs municipals pot generar confusió, duplicitats de informació i inseguretat jurídica. Aquesta guia ofereix una proposta clara per corregir aquesta problemàtica, basada en la normativa vigent i en els serveis que el Consorci AOC posa a disposició dels ens locals. L’objectiu és facilitar una experiència digital coherent, segura i legalment garantida per a la ciutadania.
1. Normativa, problemàtica i riscos
Normativa aplicable:
- Llei 40/2015, art. 38: estableix que la creació d’una seu electrònica requereix un acte administratiu específic.
- RD 203/2021, art. 11: regula la coexistència de seus electròniques, exigint acord de creació i accés al contingut.
- Llei 40/2015, art. 38.2: el titular de la seu és responsable de la veracitat, integritat i actualització de la informació publicada.
Problemàtiques i riscos
La coexistència de diverses seus electròniques no regulades, amb la consegüent duplicitat i/o divergència de continguts, comporta una manca de seguretat jurídica i genera confusió en la ciutadania pel que fa a la identificació de la informació oficial i vàlida. Així mateix, aquesta situació dificulta a l’administració responsable l’exercici de les seves funcions de control, supervisió i manteniment dels continguts publicats.
2. Objectius
Es pretén garantir la unitat i coherència de l’actuació administrativa en l’àmbit digital mitjançant la creació d’una seu electrònica única que concentri tots els tràmits i serveis disponibles. Així mateix, s’estableix com a objectiu la integració i harmonització dels mòduls específics, com ara els tràmits FUE (Finestra Única Empresarial), el mòdul d’empleats i càrrecs públics i els òrgans col·legiats.
Finalment, es busca reforçar l’experiència de la ciutadania en la seva relació electrònica amb l’administració, mitjançant una navegació més intuïtiva, la disponibilitat d’una informació centralitzada i fiable, i garantint el compliment dels principis de seguretat jurídica i transparència.
3. Models i serveis en comú
Hi ha dos models per evitar duplicitats de seus electròniques. El Model 1 consisteix en el servei de seu electrònica ofert per l’AOC amb mòduls del proveïdor privat integrats, mentre que el Model 2 correspon a una seu electrònica subministrada pel proveïdor privat amb serveis de l’AOC incorporats.
Ambdós models comparteixen l’ús del Portal de Transparència i FUE Local, serveis de l’AOC.
Amb el Portal de Transparència es facilita el compliment de la Llei 19/2014 i del Decret 8/2021, que estableixen l’obligació de publicitat activa, segons la qual els ens públics han de publicar d’ofici certa informació. Aquest servei incorpora totes les obligacions de publicitat activa en forma d’ítems, que poden ser automàtics, quan la informació es publica de manera directa des de fonts de dades i registres, o manuals, quan requereixen una acció explícita de l’ens. Tanmateix, alguns gestors d’expedients inclouen també portals de transparència propis, fet que pot donar lloc a la coexistència de dos portals i afectar la capacitat dels ciutadans d’accedir a informació pública veraç i coherent.
Pel que fa a la FUE Local, mitjançant el servei Etram, s’aplica el que disposa l’article 23 de Llei 18/2020 de Facilitació de l’Activitat Econòmica que estableix que correspon a l’AOC oferir als ens locals les solucions tecnològiques necessàries per prestar aquests serveis. Tot i això, l’autonomia local, reconeguda a la Disposició Addicional Primera, permet als ens locals utilitzar solucions pròpies, sempre que es garanteixi la interoperabilitat amb els sistemes de la Generalitat.
Així mateix, els sistemes locals han de garantir la compatibilitat amb els serveis de la Oficina de Gestió Empresarial (OGE), gestionats a través de Canal Empresa i de la Cerca Guiada de Tràmits. L’ús dels tràmits electrònics disponibles al FUE Local garanteix el compliment normatiu i la interoperabilitat amb Canal Empresa.
A) Model 1: Seu-e AOC amb mòduls del proveïdor
Aquest model es basa en l’ús dels serveis de l’AOC com a base de la seu electrònica, integrant-hi mòduls específics proporcionats pel proveïdor privat.
Serveis utilitzats de l’AOC:
- Seu-e (Govern Obert)
- Portal de Transparència (Govern Obert)
- FUE Local
- Etauler (opcionalment, es pot utilitzar una solució de tauler d’anuncis electrònic facilitat pel proveïdor sempre i quan, no es publiquin ambdós per evitar duplicitats)
Mòduls específics habituals proporcionats pel proveïdor privat:
- Òrgans col·legiats
- Empleats i càrrecs públics
- Validació de documents CSV
Instruccions de configuració
Pas 1. Accedir al mòdul d’edició de la Seu-e
- A través d’EACAT > Aplicacions > “Govern obert / Etram”
Pas 2. Crear o editar els ítems per integrar els mòduls del proveïdor
Per integrar els mòduls del proveïdor dins la Seu-e de l’AOC, cal crear o editar ítems en els espais corresponents. A continuació s’indica on ubicar cada mòdul:
- Òrgans col·legiats
- Ubicació: Govern Obert i Transparència > Serveis i Tràmits > Serveis
- Empleats i càrrecs públics
- Ubicació: Govern Obert i Transparència > Serveis i Tràmits > Tràmits
- Validació de documents CSV:
- Ubicació: Govern Obert i Transparència > Serveis i Tràmits > Tràmits
Consideracions prèvies:
- Els mòduls Òrgans col·legiats i Empleats i càrrecs públics s’han de crear com a nous ítems dins dels espais indicats.
- El mòdul de Validació de documents CSV ja existeix com a ítem genèric. Per tant, no cal crear-lo de nou, només cal editar-lo per afegir l’enllaç al validador del proveïdor.
A continuació s’explica el pas a pas per la configuració dels mòduls del proveïdor a la seu electrònica AOC.

A la part superior, el sistema mostra dues opcions respecte a la visualització d’aquest apartat. De manera predeterminada està seleccionada l’opció “Mostra’l”. No cal canviar-ho.
Per altra banda, a la part inferior de la pantalla (requadre blau), hi ha la possibilitat de crear un ítem nou. Cal posar el títol d’aquesta nova gestió i seguidament, prémer “Crear”. En aquest cas, es crea “Empleats i càrrecs públics”.
Aquest procés és repetitiu, és a dir, s’haurà de fer tants cops com ítems es vulguin incorporar.
Consulta la FAQ: Com podem crear un ítem propi?
Pas 3. Edició de l’ítem

En la primera secció, a la primera pregunta referent a visualització de la pàgina, el sistema ofereix 4 opcions i per defecte apareix l’opció “Amaga-la”.
S’ha de canviar per una d’aquestes opcions:
- “Redirigeix-la”:
l’ítem actuarà com un enllaç directe al mòdul del proveïdor. Aquesta opció és útil si no cal mostrar informació addicional dins la Seu-e. - “Mostra-la”:
l’ítem es manté visible dins la Seu-e. Pots editar el text i afegir l’enllaç al mòdul del proveïdor. A continuació, s’indica de manera predeterminada l’opció “Sí”. Mantenir aquesta opció. Per últim, el sistema ofereix tres opcions. S’haurà de seleccionar la primera, “Edita”.
Consulta les FAQ:
- Com mostrar, amagar, redirigir o indicar l’estat no aplica a un ítem?
- Com editar un ítem de transparència?
Recomanació: utilitza l’opció “Mostra-la” si vols oferir una explicació o combinar diversos enllaços dins un mateix ítem.
Pas 4. Resultat final

Un cop finalitzada la creació del nou mòdul, el sistema navega a la pàgina anterior (on es mostren tots els tràmits existents).
Aquí es pot comprovar si s’ha creat correctament “Empleats i càrrecs públics”. A més, podem ubicar més amunt o avall aquest nou tràmit a partir de les fletxes de direcció i també, tornar a entrar al tràmit i editar-ho de nou, amb la fletxa negra que apunta a la dreta.
B) Model 2: seu electrònica del proveïdor amb serveis AOC
Aquest model parteix d’una seu electrònica proporcionada per un proveïdor privat, però incorpora serveis essencials de l’AOC per garantir el compliment normatiu i la interoperabilitat.
Convivència de serveis:
- Seu electrònica, portal de tràmits i tauler d’anuncis del proveïdor
- Portal de Transparència i FUE Local de l’AOC
Mòduls específics habituals del proveïdor:
- Òrgans col·legiats
- Empleats i càrrecs públics
- Validació de documents CSV
Instruccions de configuració
Pas 1. Sol·licitar la modificació del servei Govern Obert
Cal sol·licitar la modificació del servei Govern Obert per tal que només quedin activats els serveis següents de l’AOC: Transparència, El Meu Espai i Dades Obertes.
Trobareu el tràmit a EACAT> prestador Consorci AOC, Servei CAOC – Sol·licitud de serveis > Tràmit “Sol·licitud d’alta i modificació dels serveis de l’AOC”.

Pas 2. Vincular el Portal de Transparència a la seu electrònica del proveïdor
A la pàgina de la seu electrònica, cal afegir un enllaç visible i accessible al Portal de Transparència proporcionat per l’AOC. Aquest enllaç pot situar-se al menú principal, al peu de pàgina o dins d’un apartat específic dedicat a transparència.

Pas 3. Sol·licitar l’alta al servei FUE Local (si l’ajuntament no és usuari)
Si l’ajuntament no és usuari del servei FUE local facilitat per l’AOC, cal sol·licitar l’alta al servei i seleccionar dins del formulari, a l’apartat “Modalitat d’accés al servei”, l’opció “Mitjançant Etram 2.0 on activarem els tràmits necessaris per esdevenir FUE”

Pas 4. Desactivar els tràmits FUE antics i enllaçar als nous
A la seu electrònica cal reemplaçar els tràmits FUE actuals pels tràmits del servei FUE Local facilitats per l’AOC.

4. Assessorament i acompanyament
Per a qualsevol consulta relacionada amb la implantació d’aquestes recomanacions, els ens locals podeu contactar amb la Unitat de Dinamització i Assessorament al Territori del Consorci AOC a través del correu dinamitzacio@aoc.cat, o bé amb el vostre referent comarcal del Consell Comarcal, que us pot oferir assessorament i orientació directa.