- Administració oberta
- Govern obert
Miquel Estapé presenta la visió de l’AOC a hisendes locals i organismes tributaris de tot l’Estat
El dia 28 de setembre, se celebra el dret d’accés a la informació pública. Aquest dret és fonamental per a una democràcia transparent, participativa i responsable. És el que ens permet, com a ciutadania, entendre, participar i fiscalitzar l’acció pública.
Aquest dia se celebra des del 2015, quan la UNESCO va declarar aquesta data com el Dia Internacional per l’Accés Universal a la Informació. La resolució reconeix que aquest dret és essencial per al funcionament democràtic de les societats i per al benestar de les persones
A Catalunya, aquest dret està reconegut per la Llei 19/2014, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que estableix l’obligació de les administracions de facilitar l’accés a la informació pública de manera proactiva i a petició de la ciutadania.
Des de l’AOC, contribuïm a fer efectiu aquest dret a través de serveis digitals que acosten l’administració a la ciutadania. Destaquem especialment:
Aquest servei ofereix un portal web, disponible 24/7, que permet:
✅ Consultar informació institucional i de gestió pública
✅ Accedir a tràmits i serveis de manera segura i àgil
✅ Exercir el dret d’accés a la informació pública
✅ Garantir la transparència i la traçabilitat de les actuacions administratives
Actualment, hi ha més de 1.300 ens usuaris del servei Govern Obert de l’AOC, que inclou des d’un portal de seu electrònica, un portal de transparència o un portal de dades obertes. concretament el portal de transparència és utilitzat pel 95% ajuntaments.
Aquest tràmit, ofert a través del servei eTRAM, és un servei que facilita a qualsevol persona demanar informació a les administracions públiques de manera senzilla, digital i amb garanties.
Amb aquest tràmit, la ciutadania pot:
🔹 Formular consultes sobre dades, documents o actuacions públiques
🔹 Rebre resposta dins dels terminis legals
🔹 Fer seguiment de l’estat de la seva sol·licitud
Durant tot l’any 2024 via eTRAM es van tramitar 3.600 tràmits sol·licitud d’accés a la informació pública de 426 ens diferents, i en el que portem de 2025 (gener a agost), ja s’han tramitat prop de 3.000 de gairebé 500 ens diferents, per tant, per aquest 2025 s’albira un increment en ús del tràmit (tant en volum de tramitació, com de nombre total d’ens on es realitzen les sol·licituds).
El tauler electrònic de l’AOC és una eina clau per garantir la publicitat activa de les administracions.
Amb l’eTAULER, qualsevol persona pot:
📌 Consultar anuncis oficials i edictes en línia
📌 Accedir a informació rellevant sense necessitat de tràmits
📌 Estar informada de les actuacions públiques en temps real
Actualment un miler d’ens públic son usuaris de l’eTAULER, i durant l’any 2024 es van publicar més de 70K anuncis o edictes al portal.
Aquests serveis són eines essencials per garantir una administració més oberta, transparent i propera.