Pep Budi, nou subdirector de Transformació Digital de l’AOC, seleccionat seguint un procés de direcció pública professional
L’AOC ha nomenat Pep Budi com a nou subdirector de Transformació Digital, després d’un procés de selecció basat en els principis de transparència, mèrit i capacitat. Aquest nomenament reforça el compromís de l’AOC amb una gestió pública professionalitzada per atraure el talent i alineada amb les recomanacions de la Comissió d’experts per a la transformació de l’Administració de la Generalitat de Catalunya (CETRA) i les bones pràctiques dels països més avançats en bon govern.
Amb més de 25 anys d’experiència en el sector públic, Pep Budi es defineix com un intraemprenedor i un ferm impulsor de la transformació digital. Ha liderat projectes innovadors en àmbits com el govern digital, el govern obert i les ciutats intel·ligents, amb reconeixement a escala nacional. És enginyer en informàtica per la URV i ha completat la seva formació amb estudis de direcció de sistemes d’informació, governança de les dades, direcció pública, ciutats intel·ligents i estratègies d’innovació.
Fins ara era el director de tecnologies de la informació i comunicació a l’Ajuntament de Tarragona i anteriorment havia estat cap de noves tecnologies a l’Ajuntament de Cambrils. Forma part de la comissió assessora de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya per al desplegament del model de ciberseguretat a l’Administració Local, i col·labora com a assessor extern del Consorci Localret en matèria de ciutats digitals.
Una subdirecció clau per impulsar la gestió del canvi dels serveis AOC
La nova subdirecció de Transformació Digital tindrà un paper clau en la definició i execució de les estratègies de desplegament, gestió del canvi, promoció de l’ús i acompanyament dels serveis AOC. Coliderarà, coordinarà i planificarà iniciatives per impulsar la millora contínua i la innovació, responent als reptes de les administracions catalanes. I participarà en el projecte d’Espai de Dades del Món Local per garantir que tots els ens locals aprofiten el potencial de les tecnologies d’analítica i d’intel·ligència artificial.
Un procés de selecció rigorós basat en els mèrits i les capacitats
La plaça de subdirector de l’AOC és de lliure designació i el nomenament és una decisió discrecional de la Direcció. Inspirat amb l’impuls del Govern de la Generalitat, s’han seguit les recomanacions de la Comissió d’experts per a la definició de l’estratègia de transformació de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i la millora dels serveis públics (CETRA) que plantegen un nou model de direcció pública professional homologable a les millores pràctiques europees. El procediment dut a terme s’ha basat en l’aplicació rigorosa dels principis de transparència, igualtat d’oportunitats, mèrit, capacitat, i idoneïtat. Els elements claus del procés han estat:
Descripció clara del lloc de treball: s’ha elaborat una descripció detallada de la missió, funcions, responsabilitats i requisits del perfil professional pel que fa a la formació i l’experiència específica necessària. Concretament, es requeria una àmplia experiència en llocs directius liderant projectes de transformació digital i en l’àmbit de l’administració local. A més, calia formació especialitzada en direcció i gestió pública, gestió de projectes i del canvi. I, també, eren necessaris coneixements en procediment administratiu, contractació pública i eines digitals de productivitat.
Definició de les competències directives requerides: basant-nos en el ‘Diccionari de competències dels càrrecs directius i de comandament de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya’ la convocatòria ha definit el conjunt de competències directives clau per aquest lloc de treball. Concretament, s’ha requerit un nivell alt pel que fa a la visió estratègica digital, al compromís amb el servei i l’organització, la flexibilitat, la gestió del canvi, el treball en equip i l’orientació a resultats i a la qualitat.
Constitució d’una comissió tècnica de valoracióformada per experts que s’han encarregat de l’avaluació i valoració imparcial de les candidatures i les proves. Ha estat integrada per quatre membres: dos subdirectors de l’AOC i dues persones externes amb àmplia experiència directiva al sector públic. Han desenvolupat les següents tasques:
Anàlisi del currículum de les candidatures i requisits
Avaluació de les competències directives per part d’una empresa especialitzada amb el suport de l’EAPC, mitjançant una avaluació de set dimensions, la motivació en la feina, la capacitat de lideratge, la interacció, activitat, estil de treball, temperament i capacitat de subordinació, i casos pràctics i entrevistes competencials.
Valoració del projecte de transformació digital presentat per cada candidatura en l’àmbit de la transformació digital.
Realització d’una entrevista estructurada
Proposta a la Direcció gerència de l’AOC les tres candidatures que millor s’ajustin als requisits, perfil i competències del lloc de treball.
Finalment, la Direcció Gerència de l’AOC proposà, de manera motivada, el nomenament de la candidatura idònia, entre les tres persones aptes per dur a terme l’exercici de les funcions.
L’AOC compromesa amb la direcció pública professional
Amb aquest nomenament, l’AOC referma el seu compromís amb:
La professionalització de la direcció pública.
L’atracció i retenció de talent mitjançant criteris objectius.
L’alineació amb els valors del servei públic.
L’impuls d’una funció directiva capaç de liderar la transformació digital i la innovació a les administracions catalanes.
Govern i entitats acorden iniciar la tramitació de la Llei de la Direcció Pública Professional
El Govern ha aprovat la memòria preliminar de la Llei de la Direcció Pública Professional. L’objectiu general d’aquesta iniciativa normativa és reforçar la qualitat institucional i la capacitat directiva de l’Administració de la Generalitat de Catalunya mitjançant l’impuls d’un model específic de direcció pública professional orientat a l’exercici de la funció amb responsabilitat gerencial i a l’acompliment d’objectius.
En aquest sentit, el Govern considera que l’espai polític ha de definir els objectius estratègics i les prioritats mentre que la direcció pública professional ha de gestionar els recursos, els processos i les activitats per aconseguir l’assoliment dels objectius eficientment. Aquest model, que segueix les recomanacions de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), ha de permetre dotar a l’administració de la Generalitat d’una governança robusta d’arquitectura estable, coherent i orientada a resultats en l’àmbit directiu.
Per tot plegat, el Govern impulsa ara un marc normatiu específic amb aquests objectius:
Establir un model institucional de direcció pública professional estable, desvinculat de la lògica exclusivament política o funcionarial, que permeti reconèixer i estructurar un espai propi per a l’exercici de funcions directives amb responsabilitat gerencial i orientació a l’acompliment d’objectius.
Millorar la imparcialitat, la transparència i la qualitat dels processos de selecció de llocs de caràcter directiu, mitjançant requisits homogenis i criteris objectius de valoració que garanteixin la idoneïtat dels perfils designats.
Incrementar la responsabilitat institucional i la cultura del retiment de comptes, associant l’exercici de funcions directives a l’assoliment de resultats mesurables i a l’avaluació periòdica de l’acompliment.
Reforçar la coherència i la racionalitat organitzativa dins de l’estructura administrativa de la Generalitat i del seu sector públic institucional, amb una classificació clara dels llocs de direcció, una delimitació funcional adequada i un règim jurídic comú que asseguri seguretat jurídica.
Consolidar una cultura de gestió pública orientada a resultats, a l’excel·lència i al servei a la ciutadania, que permeti reforçar la confiança en les institucions públiques i en la seva capacitat de lideratge operatiu.
La nova normativa inclourà:
La definició jurídica de la figura del directiu públic professional.
Una classificació clara dels llocs directius
La implantació d’un sistema concret de selecció basat en mèrit, capacitat, publicitat i idoneïtat, mitjançant un procediment obert i objectiu.
La creació d’una comissió de qualificació independent, com a mecanisme d’avaluació imparcial de les candidatures.
L’establiment de mandats temporals limitats en el temps vinculats a propostes de gestió amb objectius quantificats i qualificables.
La incorporació de sistemes d’avaluació periòdica de l’acompliment amb impacte en la continuïtat i la retribució variable.
La fixació d’un règim jurídic propi.
Un règim transitori per garantir la continuïtat institucional fins al desplegament complet del nou model.