La catedrática de Llengua Espanyola a la Universitat de Barcelona i experta assessora en comunicació Estrella Montolío, va intervenir el passat 10 de maig a l’acte de lliurament dels Segells Infoparticipa a la qualitat i la transparència de la comunicació pública local amb la seva ponència “El dret a entendre” en què destaca la necessitat que l’administració s’adreci a la ciutadania de manera més comprensible.
Per a Montolío, “la qüestió no és només accedir a la informació sinó que sigui comprensible”, particularment ara que, amb els mitjans tecnològics al nostre abast, hi ha “abundància de llegibilitat però misèria de comprensibilitat”. Segons la lingüista, el llenguatge administratiu “funciona com a model comunicatiu” i la seva claredat “és una exigència democràtica” perquè, citant el pensador francès Pierre Rosanvallon, “les lleis han de ser llegibles per poder ser apropiades per la ciutadania”.
Montolío va posar diversos exemples tant de comunicació administrativa ineficaç com de fites encomiables, com ara la comunicació del Mossos d’Esquadra al seu compte de Twitter durant la gestió dels atemptats a Barcelona i Cambrils del mes d’agost de 2017. I va recordar que l’Organització Mundial de la Salut ha emfatitzat durant l’actual pandèmia de COVID-19 la necessitat d’una “informació clara, concisa i coherent” ja que “les persones han de comptar amb indicacions fiables i fàcils d’entendre” sobre tot allò que afecta la salut pública.