Guia transparència

Recomanacions per optimitzar el Portal de Transparència

GUIA

Aquesta guia recull un conjunt de bones pràctiques per optimitzar l’ús del Portal de Transparència que oferim des de l’AOC. Està pensada per ajudar els ens locals a millorar la qualitat, actualització i visibilitat de la informació publicada, tot garantint el compliment de les obligacions legals en matèria de transparència i publicitat activa.

Està dirigida principalment a:

  • Responsables de transparència dels ens locals
  • Editors del portal amb accés a la gestió de continguts
  • Tècnics de comunicació i govern obert
  • Qualsevol professional implicat en la gestió de la informació pública

La guia es divideix en 2 seccions:

  1. Quadre de Comandament i l’informe BI: per monitoritzar l’estat del portal, detectar ítems caducats, analitzar estadístiques i recollir l’opinió ciutadana.
  2. Activació d’ítems Automàtics: per publicar informació de manera automatitzada i eficient, mitjançant dades obertes o redireccions.

Cada secció inclou instruccions pas a pas, recomanacions i exemples reals per facilitar-ne l’aplicació.

1. Quadre de Comandament

El Quadre de Comandament és una eina de gestió integrada al Portal de Transparència que proporciona una visió estructurada de l’estat dels continguts publicats.

Permet monitoritzar:

  • El nivell d’actualització del portal i caducitats dels ítems
  • Analitzar el percentatge d’emplenament
  • Comentaris rebuts per part de la ciutadania
  • Estadístiques detallades de visites mitjançant dades analítiques

Aquesta eina facilita la detecció de mancances, la planificació i priorització de millores i el seguiment del compliment de les obligacions de transparència, tot contribuint a una gestió més eficient del Portal de Transparència.

Accés al quadre de comandament

  • Pas 1. Accés a la interfície del Portal de Transparència a través del portal EACAT, mitjançant autenticació amb certificat digital T-CAT o usuari/contrasenya. Un cop realitzada l’autenticació a EACAT, l’accés al portal es realitzarà a través de la pestanya “Aplicacions”/”Govern Obert”.
  • Pas 2. Per consultar el Quadre de Comandament del Portal de Transparència has de ser usuari amb rol d’editor. En cas contrari, contacta amb el gestor d’usuaris d’EACAT del vostre ens per tal que us assigni el rol.
  • Pas 3. Per accedir al Quadre de Comandament des de l’edició del Portal de Transparència, cal seleccionar “Configuració” a l’apartat “Administració”.
  • Pas 4. Consulta el contingut dels diferents nivells del Quadre de Comandament

Contingut del Quadre de comandament

El contingut del Quadre de Comandament es presenta en diferents nivells:

  • Nivell 1. Visualització dels ítems caducats i pròxims a caducar i revisió dels mateixos
  • Nivell 2. Mostra dels ítems agrupant-los segons visibilitat, percentatges d’emplenament o espai dedicat a les darreres actualitzacions. Això et permetrà realitzar un bon anàlisi de l’estat dels ítems, la seva revisió i actualització.
  • Nivell 3. Coneix la opinió de la ciutadania i potencia un Portal de Transparència més actualitzat i de major qualitat: la ciutadania podrà informar de la utilitat de la informació per a cada ítem, d’una manera àgil i ràpida, indicant si ha trobat útil la informació (en cas negatiu indicar-ne el motiu), o indicar si ha detectat algun error a la pàgina.

2. Informe d’emplenament dels ítems de transparència

Per tal de millorar la qualitat i la visibilitat de la informació publicada als portals de transparència, es posa a disposició un informe BI amb visió territorial. Aquest informe permet analitzar l’estat dels ítems automàtics i manuals, detectar bones i males pràctiques, i facilitar la presa de decisions per part dels ens locals.

Pestanya 1 i 2 – Ítems automàtics

Aquestes pestanyes se centren en la detecció i correcció de males pràctiques relacionades amb els ítems automàtics, com ara:

  • Ítems automàtics amagats
  • Ítems automàtics buits
  • Ítems automàtics redirigits incorrectament

Pestanya 3 – Tots els ítems

Permet una visió global de l’estat dels ítems publicats per cada ajuntament. Aquesta anàlisi ajuda a identificar ítems visibles que estan buits i que, per tant, caldria revisar i completar.

3. Activació d’ítems automàtics

L’activació dels ítems automàtics és clau per garantir el compliment de les obligacions en matèria de transparència i publicitat activa. Al Portal de Transparència de l’AOC hi ha dos tipus d’ítems: automàtics [A] i manuals [M]. En el cas dels ítems automàtics, tot seguit s’indica com fer visibles les seves dades, seguint els següent passos:

  1. Accedir al portal d’edició del Portal de Transparència.
  2. Seleccionar els ítems automàtics [A] i clicar el botó “Mostra-la”.
  3. Activar les opcions:
    • “Voleu que les dades carregades automàticament siguin visibles?”
    • “Voleu que aquest gràfic sigui visible?”
  4. Revisar els ítems de redirecció [A*] i activar l’URL per defecte amb l’opció “Redirigeix-la”.

4. Exemples d’ítems publicats amb dades automàtiques

A continuació, es mostren exemples reals d’ítems automatitzats amb dades obertes:

5. Assessorament i acompanyament

Per a qualsevol consulta relacionada amb la implantació d’aquestes recomanacions, els ens locals podeu contactar amb la Unitat de Dinamització i Assessorament al Territori del Consorci AOC a través del correu dinamitzacio@aoc.cat, o bé amb el vostre referent comarcal del Consell Comarcal, que us pot oferir assessorament i orientació directa.