- Govern obert
- Innovació
Experiències dels Digicanvis que aprofiten la intel·ligència artificial en les administracions locals
L’article 32 del Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública, específica com han de ser i com cal publicitar les declaracions d’activitats, patrimonials i d’interessos d’alts càrrecs i personal directiu.
I si ens fixem concretament en el seu punt 4, indica que: “les dades a publicar relatives a les declaracions presentades, així com a les seves modificacions, han de ser objecte de publicitat mentre l’alt càrrec i el personal directiu mantingui aquesta condició, i es mantenen publicades durant un termini mínim de sis mesos des de la data del cessament en el càrrec”.
I com podem donar resposta a aquesta obligació mitjançant el portal de transparència ?
Al portal normalment utilitzem l’ítem “Alts càrrecs, personal directiu i càrrecs eventuals” per a mostrar la informació sobre els perfils i trajectòries professionals dels representants polítics locals i dels titulars dels òrgans directius de l’ens i dels organismes vinculats, així com les seves dades de contacte i les seves retribucions i també les declaracions d’activitats, patrimonials i interessos.
Ara bé…. l’ítem de “Alts càrrecs, personal directiu i càrrecs eventuals” només ens resol la publicitat activa mentre s’està exercint el càrrec.
Així doncs… I com ho puc fer ?
Al portal de transparència disposem d’un ítem específic que dona la funcionalitat necessària per a fer aquesta publicitat. Concretament:
A la pràctica, aquest és un ítem específic (diferenciat al de càrrecs electes), que ens permet fer la publicitat activa de tota la informació associada a les declaracions dels electes i alts càrrecs tal i com indica el decret. Fins i tot té una estructura pròpia molt senzilla que permet publicar-ho amb facilitat:
Si us fixeu en el desplegable “Àmbit”, aquest permet seleccionar entre: “Activitats”, “Patrimoni” o “Interessos”, i és factible posar un enllaç (per exemple a una web externa), o directament publicar-hi un document (com per exemple el detall de les declaracions concretes).
Així doncs entenem que amb aquest ítem es pot resoldre la publicitat activa de les declaracions de béns, facilitant a l’ens mantenir-la durant els mínim de 6 mesos posteriors al cessament. Val a dir però que passat el temps que es consideri oportú (sempre superior a 6 mesos), la retirada ha de ser també manual.
Esperem que amb aquestes instruccions us sigui senzill crear el nou ítem i mantenir-lo actualitzat a fi i efecte de complir les disposicions del Decret 8/2021, i recordeu que disposeu de més informació sobre els diferents recursos del portal de transparència al portal de suport del servei.