GT – Com es tramiten els formularis HTML?

Formularis HTML

1. Introducció

La Generalitat de Catalunya en la tramitació amb altres administracions públiques, a través d’EACAT, pot utilitzar diversos tipus de formularis atenent a la seva tecnologia. Fins fa molt poc temps els formularis que utilitzava es feien amb tecnologia PDF; però actualment s’estan començant a definir tràmits amb tecnologia HTML5.

La tramitació d’aquests nous formularis (HTML5) difereix una mica de la que els usuaris esteu acostumats a utilitzar a EACAT. Per exemple un formulari HTML s’emplena directament sense haver-lo de descarregar. Tot i que en principi no cal l’Adobe Acrobat, sí que l’heu de tenir actualitzat per poder consultar l’acusament de rebuda que rebreu després de fer el tràmit.

2. Quins requisits es necessiten?

Per poder tramitar un formulari HTML cal que compliu amb els requisits següents:

  • Ser usuari d’EACAT. En cas de no ser-ho, us poseu en contacte amb el gestor d’usuaris d’EACAT del vostre ens. Per saber qui és el vostre gestor d’usuaris seleccioneu Inici i veureu el vostre gestor tal com indica la imatge.<_br>
  • Disposar de permisos per al servei específic amb el qual voleu tramitar, si no en teniu haureu de sol·licitar-los al gestor d’usuaris d’EACAT.
  • Disposar de certificat digital de treballador públic, una T-CAT. És molt important, perquè per poder entrar al formulari, necessiteu identificar-vos amb una T-CAT. Aquest certificat us identifica com a treballador públic dins de l’ens en el qual treballeu. Per tant, és indispensable la T-CAT per accedir i signar el formulari.

En cas que accediu a EACAT amb usuari i contrasenya per iniciar la sessió, només us demanarà la T-CAT en el moment d’accedir al formulari. Si us heu autenticat a EACAT amb la T-CAT us tornarà a demanar novament l’autenticació amb T-CAT en el moment d’accedir al tràmit.

És molt important que en cas de ser usuari d’EACAT de més d’un ens públic, utilitzeu la T-CAT corresponent a l’ens en el qual esteu treballant, ja que si no us donarà un error.

Si sou usuari de més d’un ens dins d’EACAT, podeu canviar l’ens amb el qual voleu treballar, prement la fletxeta assenyalada. Tot seguit us apareixeran tots els ens dels quals sou usuari; cal que seleccioneu l’ens amb el qual voleu treballar:

3. Com s'accedeix al tràmit?

En aquesta primera fase els tràmits amb tecnologia HTML5 només són del tipus inicial. Per tant, per accedir-hi hem d’anar al Catàleg de tràmits i buscar el tràmit inicial corresponent.

Els tràmits de resposta se seguiran tramitant des d’Els meus tràmits, utilitzant la tecnologia de formularis PDF.

Per tant, aneu al Catàleg de tràmits i cerqueu el servei que voleu utilitzar.

Us apareix el resultat de la cerca. Premeu Informació del servei per anar als continguts d’aquest.

Un cop en la fitxa de continguts del servei, premeu damunt del nom del tràmit que voleu tramitar.

En el contingut del tràmit, premeu Tramita per accedir al formulari.

En aquest moment s’obrirà una nova pestanya en el navegador web i veureu que entreu en el portal de tramitació de la Generalitat de Catalunya (Gencat), en tractar-se d’un tràmit entre la Generalitat i un altre ens públic; tot i això us apareix el vostre nom i el nom del tràmit.

Premeu el botó vermell Accedeix amb identificació digital.

Per identificar-vos, premeu Certificat digital. És molt important que tingueu en compte que l’autenticació amb altres mecanismes no funciona i, per tant, és imprescindible escollir l’opció Certificat digital.

Apareix una pantalla amb tots els certificats que teniu carregats al vostre ordinador, seleccioneu el certificat de treballador públic i premeu D’acord.

En entrar en la vostra àrea privada, us sol·licitarà el vostre perfil d’identificació, que sempre serà Persona vinculada a una empresa, organització o ens públic, en tant que administració pública; i, un cop seleccionat, premeu Envia.

4. Com s'emplena el formulari del tràmit?

A continuació us apareixerà el formulari específic per emplenar-lo. Els camps que duen un () són obligatoris. En funció del tipus de formulari us trobareu alguna informació emplenada i altres camps que s’han d’informar manualment.

Si no empleneu tots els camps obligatoris o hi ha algun camp on la validació és incorrecta us apareixerà el següent:

Un cop emplenat i validat el formulari l’haureu de signar. Hi ha diversos mecanismes de signatura acceptats per signar el tràmit. És el promotor del servei qui decideix quin mecanisme de signatura cal utilitzar.

Així, doncs, els dos mecanismes de signatura acceptats per signar el formulari d’un tràmit són:

a) Signatura ordinària

En aquest cas, no cal signar el formulari amb la vostra T-CAT, sinó que se signarà el tràmit amb un certificat de l’aplicació i, es guardaran com a evidències, el procés d’autenticació prèviament realitzat amb la T-CAT. Us apareixerà només el botó Envia per finalitzar la tramitació.

b) Signatura avançada

En aquest cas cal signar el tràmit amb la vostra T-CAT, utilitzant l’aplicació web Signador. Us apareixerà només el botó Signa i envia per finalitzar la tramitació.

Per a més informació sobre com utilitzar aquesta eina  de signatura (Signador), consulteu la secció Com tramitar amb formularis html.

A continuació s’obrirà una nova pestanya on es carregarà l’aplicació web de signatura i caldrà que escolliu la vostra T-CAT per signar.

Tant en el cas de la signatura ordinària com en el de l’avançada, si el procés de signatura finalitza correctament, us apareixerà el següent missatge amb les dades bàsiques de la tramitació.

Tot seguit us apareixerà l’opció de descarregar l’acusament de rebuda (encara que no cal que ho feu perquè aquest document i la documentació annexa, si n’hi ha, us la trobareu a la safata d’Els meus tràmits d’EACAT -en el flux del document-).

 

5. Com es visualitza el tràmit a EACAT?

Per veure l’estat del tràmit, aneu a Els meus tràmits / Tràmits, on  trobareu l’assentament del tràmit amb la icona En cua ()  a la seva esquerra. Aquesta icona indica que està en cua i que la tramitació està pendent de finalitzar per diversos motius (per exemple, falta recuperar la documentació associada).

Un cop finalitzi la tramitació, aquesta icona canviarà per les icones normals d’Enviat  () i de Rebut (); en aquest moment ja podeu consultar el detall de la tramitació i accedir a la documentació del tràmit.

Es pot donar el cas excepcional que un tràmit no s’hagi pogut finalitzar i, per tant, calgui tornar-lo a fer. Per aquests casos s’ha creat la safata de No tramitats.

Alhora, també us apareixerà un avís totalitzant el número d’aquest tipus de tràmits (no tramitats) en les darreres 24 hores i en els darrers 15 dies.

T'ha estat útil aquesta informació? NoSí (-2 puntuación, 4 votos)
El 25% l'ha trobat útil (4 vots)