Àstrid Desset, nova directora de l’AOC

El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha donat la benvinguda a la nova directora de l’Administració Oberta de Catalunya, Àstrid Desset, que s’incorpora a l’AOC per seguir impulsant la transformació digital de les administracions catalanes. Desset aporta la seva experiència de gestió pública per potenciar la digitalització de les administracions públiques i promoure governs àgils, oberts i col·laboratius on les persones gaudeixen de serveis públics digitals de qualitat i viuen en una societat oberta. 

Àstrid Desset ha estat alcaldessa d’Anglès (la Selva) des del 2015 i és graduada en Enginyeria Informàtica per la Universitat Oberta de Catalunya. A més ha realitzat el Postgrau en Administració Electrònica i Govern Obert al Món Local per la Universitat de Girona, i actualment està cursant un Màster en Innovació i transformació Digital per la UOC. 

Ha desenvolupat la seva carrera professional com a tècnica en sistemes d’informació, treballant inicialment per compte propi i, des del 2010, a l’administració publica, implementant sistemes d’anàlisi de dades per a la presa de decisions, programari de gestió i de tramitació en línia, i eines digitals col·laboratives. 

També ha estat presidenta del Consorci del Ter, vicepresidenta de Projecció Exterior i Institucional de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, i consellera de l’àrea d’organització interna, àmbit Informàtica, del Consell Comarcal de la Selva. 

Balanç de la feina feta a l’AOC els darrers 3 anys 

Desset relleva en el càrrec a Marga Bonmatí després de tres anys en què l’AOC s’ha consolidat com el referent en la prestació de serveis digitals comuns, d’interoperabilitat i d’identitat digital que garanteixen que totes les administracions catalanes puguin esdevenir obertes i digitals, i donar resposta a les necessitats de la ciutadania.

S’ha assolit que el 99% dels ens locals de Catalunya tramitin digitalment i disposin d’un portal de transparència. Al 2020, durant la pandèmia, es va assolir el record que el 74% dels tràmits es gestionessin per mitjans electrònics, el doble que el 2019. L’estalvi que generen l’ús dels serveis de l’AOC és de 500 milions d’euros anuals. 

Durant aquest període s’han impulsat nous servei com Representa, “El Meu Espai” (MyGov), l’e-TRAM 2.0 i el registre a l’idCAT Mòbil mitjançant la videoidentificació, essent la primera administració pública d’Estat que implanta aquest innovador sistema. A més, s’han consolidat els serveis de l’AOC amb més de 800.000 transaccions electròniques al dia en els àmbits de la interoperabilitat, identificació i tramitació digital. Actualment, més de 2 milions de ciutadans i empleats públics utilitzen els serveis d’identificació i tramitació digital de l’AOC. 

20 anys de l’AOC 

El relleu en la direcció de l’AOC coincideix amb el 20è aniversari del Pacte per a la Promoció i el Desenvolupament de la Societat de la Informació a les Administracions Públiques Catalanes, signat al Parlament de Catalunya el 23 de juliol de 2001 per tots els grups parlamentaris, el Govern de la Generalitat de Catalunya i els governs locals representats per Localret i que va suposar el punt de partida del Consorci Administració Oberta de Catalunya.