L’inici d’any és bon moment per fer balanç de feina feta i agafar impuls de cara als reptes i projectes de futur. Avui fem repàs de l’estat d’una iniciativa innovadora que vam posar en marxa a principis del 2017: la de recollir i gestionar les idees i propostes de millora dels usuaris dels serveis AOC.
Aquesta iniciativa forma part de l’estratègia “intel·ligència col·lectiva” de l’AOC.
Indicadors globals (3 anys de recollida i gestió de propostes de millora)
Els principals indicadors són els següents:
- 5752 usuaris
- 2.702 propostes
- Aproximadament el 50% corresponen a incidències o queixes que no són formalment propostes de millora
- 4757 vots de suport a idees
Atès el gran volum de propostes i els recursos limitats del Consorci AOC, s’ha definit un acord de nivell de servei en el que s’analitzen i es responen totes les propostes de millora que tinguin un mínim de 10 vots de suport. D’aquesta forma els propis usuaris ens ajuden a definir les propostes que de forma prioritària hem de valorar. En aquest sentit:
- S’han implantat 319 propostes
- Hi ha 183 idees en procés d’implantació o valoració
- Actualment hi ha 587 propostes obertes (en procés de valoració, implantació o que no tenen encara el mínim de vots de suport.
Per què un espai col·laboratiu de propostes de millora
Els serveis del Consorci AOC són utilitzats per desenes de milers d’empleats públics i per centenars de milers de ciutadans. L’experiència de tots aquests usuaris (externs i interns de l’Administració) és molt valuosa per millorar els serveis AOC i ajudar a prioritzar els futurs desenvolupaments, en un moment de restriccions pressupostàries.
La filosofia de la innovació oberta ens diu que el coneixement està distribuït i que tothom pot tenir bones idees, independentment de les seves responsabilitats i del seu càrrec. Per aquest motiu cal impulsar mecanismes per recollir les bones idees, fomentar la participació en la priorització d’aquestes idees i facilitar el seguiment de la seva implantació. I això cal fer-ho de forma sistemàtica i continuada en el temps.
Des del Consorci AOC vam analitzar les experiències d’innovació oberta al sector públic. Vam detectar algunes iniciatives puntuals en alguns governs i alguns portals de recollida de propostes enfocades a reptes de futur i nous projectes. Però no vam saber identificar cap solució que facilités la recollida sistemàtica i continua de propostes de millora de serveis digitals ja existents.
En el sector privat hi ha més experiència i es poden trobar diverses solucions que faciliten aquestes tasques; les utilitzen sobretot les empreses de desenvolupament de programari. Una de les principals solucions de mercat és Uservoice, que té un conjunt de funcionalitats que faciliten la recollida, gestió i seguiment de propostes de millora.
Solució implantada
La solució Uservoice facilita la recollida, gestió, votació i seguiment de les propostes de millora dels usuaris dels serveis AOC, de forma sistemàtica i continuada.
Per saber més sobre aquesta solució podeu consultar la fitxa Espai col·laboratiu de propostes de millora dels serveis AOC.
A més d’implantar la solució Uservoice, hem creat un espai al Laboratori AOC on publiquem la versió alfa dels projectes, iniciatives i serveis que estem construint, a fi de recollir el parer i els comentaris dels usuaris que desitgeu provar-los. Podeu participar-hi a través de l‘espai obert de propostes de millora.
La vostra opinió és molt important per a nosaltres. Feu-nos-la arribar!